077-5508393

מדריך להתאמת קרם הגנה

דף הבית » מגזין » מדריך להתאמת קרם הגנה

כישראלים, אנחנו נאלצים להתמודד עם הרבה מאוד ימי שמש בישראל וברוב ימות השנה מדובר בחשיפה ארוכה לקרני השמש, לכן החשיבות בשימוש קרם הגנה בדרך קבע, עולה. בפרט כאשר מדובר על ימי הקיץ, אז אנחנו הולכים למקומות שונים שאינם מוצלים, ונאלצים להתמודד באופן ישיר עם קרני השמש.

קרם הגנה מגן על העור שלנו מפני קרני השמש, מאפשר לנו להשתזף, מבלי לסבול מכוויות בעור, כוויות שעלולות לסכן אותו ואף להביא אותנו לכדי התמודדות עם סרטן עור או עם מצבים של הזדקנות מהירה של העור, הופעת כתמים וקמטים עליו שישנו את המראה שלו. 

אנחנו יכולים למצוא מגוון קרמים להגנה מפני השמש. החברות השולטת כיום בענף הן, ד"ר פישר,סקין גארד ולייף. קרמים אלה נבדלים אחד מהשני, בין השאר בדרגות SPF, מדד זה קובע כמה זמן יגן הקרם על העור בטרם הוא יתחיל לסבול מכוויות שיזוף. ככל שמספר ה-SPF גבוה יותר, כך משך הזמן שהקרם יגן על העור ארוך יותר.

ההמלצה של המומחים בתחום היא, להשתמש על בסיס יומי בתכשירי הגנה עם SPF מעל 15, בעוד שאם אנחנו הולכים לחוף הים, לבריכה, עושים פעילות ספורטיבית בשמש או יוצאים לטיול ביום שמשי, עדיף שנשתמש בקרם הגנה עם SPF מעל 30. כמו כן, ככל שהעור שלנו "נשרף" בקלות רבה יותר, כך המספר שעלינו להשתמש בו, צריך להיות גבוה יותר. מלבד זאת, עלינו לוודא שהמקדם כולל הגנה מפני קרני UVB קרני שמש שאחראיות על השיזוף. 

כיצד שומרים על שימוש יעיל בתכשירי הגנה

על מנת שהשימוש בתכשיר הגנה יהיה יעיל, עלינו למרוח אותו על הגוף שלנו חצי שעה לפני שאנחנו יוצאים אל השמש, ולאחר מכן כל שעה. עלינו למרוח קרם הגנה גם בצאתנו מהמים מאחר והם פוגעים ביעילותו של הקרם. ההמלצה היא למרוח לא רק באזורים חשופים לשמש, דוגמא גב, רגליים, זרועות, כתפיים, פנים. אלא גם באזורים פחות חשופים, למשל מאחורי האוזניים ובאוזניים עצמן. אזור זה רגיש מאוד לקרני שמש ועלול לסבול מכוויות אם לא נגן עליו.

לסיום ברצוננו להבהיר, כאשר אתם רוכשים מקדם הגנה, עליכם לוודא שהוא מתאים לסוג העור שלכם. ההתאמה מתבצעת על פי גוון העור ואופיו. בעל גוון עור בהיר שנוטה להשתזף בצורה קיצונית, צריך להשתמש במקדם הגנה גבוה יותר (SPF   מעל 30) כאשר בעל גוון עור בינוני שלא נוטה להשתזף (SPF 15 עד 30).

 

שאלות ותשובות

מה ההבדל בין קרני UVA  לקרני UVB?

קרני UVB אחראיות על השיזוף. הן גורמות לכך שהעור יישרף בזמן השיזוף. עם זאת, הן אינן חודרות את שכבת האפידרמיס. השכבה העליונה של העור. קרני UVA אחראיות לעומת זאת לשינוי ב-DNA של העור.הן אינן גורמות לנו להשתזף, אך מחקרים מראים שהן אחראיות עיקריות לכך שהעור שלנו מזדקן. זו הסיבה שככל שאנחנו חשופים יותר לשמש העור שלנו מתמלא כתמים וקמטים שונים. על מנת להגן על עצמנו מפני מצב זה, עלינו להשתמש בקרם הגנה.

 

האם הטענה שבעת שהותנו במים, יש לקרני השמש השפעה יותר גדולה על העור שלנו? 

כן. מה שקורה זה, כשאנחנו נמצאים במים ולכאורה חושבים שאנחנו מוגנים, אזי שקרני השמש הרבה יותר חזקות, ועוצמת החשיפה שלנו אליהן גדלה. צריך לזכור עוד, שלהבדיל מהחוף, במים אנחנו לא נמצאים באזור מוצל. אלא אנחנו חשופים באופן מוחלט לשמש. מכאן שהסכנה שלנו להשתזף היא גבוהה יותר.

 

האם בכל פעם כשאנחנו יוצאים החוצה, קרני השמש משפיעות על העור שלנו וכיצד?

בעיקרון כן. לקרני השמש יש השפעה על העור ואנחנו יכולים לראות את זה בסימני קמטים, כתמים, סימני גיל ופיגמנטציה שמופיעים על הפנים שלנו בצורות שונות. מאחר והשמש בישראל היא חזקה ויחסית, רוב הזמן בישראל יש שמש, אז לאורך זמן, ההשפעה שלה על העור שלנו, גדלה. זו הסיבה שרופאי עור ממליצים להתחיל למרוח קרם הגנה וקרמים אחרים ששומרים על העור מגיל צעיר. חשוב להבין, לא רק קרני השמש גורמות נזק לעור, אלא גם היובש שמתלווה לחום, הוא פוצע וסודק את העור בצורות שונות וגורם לו נזקים.

 

ההמלצה שלכם היא להשתמש במקדם הגנה של 30 עד 36 SPF, אך ישנם מקדמי הגנה של 50 SPF. האם הם לא מומלצים לשימוש?

הדעות חלוקות בעניין זה. ישנם רופאי עור שיטענו, שקרם הגנה עם SPF 50 הוא מאוד איכותי ומתאים לעור, בעיקר עבור עור מבוגר. מצד שני צריך לומר, ישנם מומחים הסבורים שאחרי קרם הגנה מעל SPF 36, מידת יעילותם דומה לקרמים במספרים אלו, ואין צורך להשתמש בקרם הגנה חזק יותר. אין זה אומר שיגרם נזק לעור או שהוא לא יעשה את עבודתו. אלא שניתן להסתפק בקרם הגנה עם SPF  36.